یزدفردا:معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف استان یزد با اشاره به وجود ۳۸۰۰ رقبه در بخش مسکن گفت: از این تعداد سه هزار رقبه به افراد واگذار شده و لذا سه هزار خانوار به‌واسطه موقوفات خانه‌دار و یا زمین‌دار شده‌اند.

 

حامد فرشی، معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه یزد در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اقدامات انجام شده در این معاونت، گفت: در بخش مسکن ۳۸۰۰ رقبه مسکونی در استان وجود دارد که از این تعداد سه هزار رقبه به افراد واگذار شده است، لذا سه هزار خانوار به‌واسطه موقوفات خانه‌دار و یا زمین‌دار شده‌اند.

وی وجود ۳۳۰۰ رقبه تجاری در استان را یادآور شد و افزود: ۳۳۰۰ نفر به طور مستقیم از موقوفات استان کسب درآمد می‌کنند و امرار معاش دارند و علاوه بر آنچه در موقوفات غیرمتصرفی از جمله موقوفه ابوالقاسم رشتی وجود دارد و خدمات مختلفی به مردم ارائه می‌شود،  ۳۵۸ رقبه آموزشی و ۱۲۰ رقبه اداری در استان وجود دارد که خدمات وقف در این حوزه را توسعه داده است.

فرشی با اشاره به اینکه خدمات وقف در جامعه بسیار است اظهار کرد: آنچه در حوزه سرمایه‌گذاری در استان رقم خورده، می‌توان به ایجاد بزرگترین مرکز دیالیز استان در موقوفه «رشید جمشید بخت‌آور» اشاره کرد که به اقشار مختلف، خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

یزد ۵۶ رقبه در حوزه درمان دارد

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف یزد با اشاره به اینکه ۵۶ رقبه در بحث درمان در استان وجود دارد گفت: املاک و یا اراضی واگذار شده برای ساخت درمانگاه، بیمارستان و ... از جمله خدمات وقف به این حوزه است.

وی ادامه داد: ۵۵ درصد تمرکز رقبات جانمایی شده در شهر یزد مربوط به شهرداری ناحیه تاریخی و عمده آن در عرصه ثبت جهانی است که بنا به گواهی فرهمند، مدیر پایگاه شهر تاریخی یزد، به‌واسطه وجود موقوفات از جمله مسجد جامع، حسینیه بزرگ فهادان و بازارچه‌های موقوفه‌ای که در این منطقه وجود دارد و باعث زنده بودن بافت شده، کمک شایانی در ثبت جهانی داشته است. 

فرشی با اشاره به اراضی رها شده و بلااستفاده در شهر یزد بیان کرد: با توجه به طرح تفصیلی  شهر یزد، اراضی رها شده و مستعد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در حدود ۷۴ هکتار است که همه این اراضی به تغییر کاربری نیاز دارد و متأسفانه در بحث سرمایه‌گذاری با توجه اینکه عوارض تغییر کاربری به وجود می‌آید، توجیهی اقتصادی برای موقوفه ندارد با توجه به اینکه موقوفات در یزد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت طلق محاسبه می‌شود این در حالی است که عوارض شهرداری برای موقوفه صد در صدِ قیمت طلق برای موقوفات محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به وقف بودن سه هکتاری پارک‌های شهر یزد از موقوفات متصرفی گفت: علاوه بر آن در طرح تفضیلی شهر ۶ هکتار فضای سبز نیز در اراضی موقوفه لحاظ شده است که در تغییر کاربری با مشکل مواجه هستیم و  اگر اقدام خاصی بر روی این اراضی  نمی‌افتد، و یا به سرعت تعیین تکلیف نمی‌شود، یکی از دلایل آن وجود مشکلی که در بحث کاربری‌های تعریف شده در طرح تفضیلی وجود دارد، است.

اجرای ۲۷ پروژه وقفی در دست اقدام در یزد

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف استان یزد با اشاره به اینکه ۲۷ پروژه در دست اقدام است که پنج مورد به بهره‌برداری رسیده است، گفت: پراکندگی موقوفات در مرکز استان نیست و در شهرها تقسیم شده که در میبد سه موقوفه، اردکان چهار مورد، تفت پنج مورد، زارچ یک مورد و مهریز دو مورد و شهر یزد هم ۱۲ مورد است. این پروژه‌ها از سال ۹۸ تعریف شده و پروژه‌های جدید نیز در حال مطالعه و انجام است که در بخش‌های مختلف ۱۰ پروژه را شامل می‌شود و می‌توان به ایجاد شهرک نمایشگاهی شاهدیه در جوار زیارتگاه شیخ محمد سلطان به عنوان شاخص‌ترین پروژه اشاره کرد.

فرشی افزود: از مجموع پروژه‌های تعریف شده، ۱۲ مورد در حوزه گردشگری، سه مورد در حوزه مسکونی و ۶ مورد در حوزه تجاری و مابقی مثل خدماتی، رفاهی و ... را شامل می‌شود.  در حوزه مسکن نیز به صورت جدی وارد شدیم که از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کمک گرفته شد و اکنون سه پروژه در دست اقدام است که یک مورد در شهر یزد به مناسبت هفته وقف کلنگ‌زنی شد و مطالعات مسکن میبد و اردکان نیز در حال انجام است و آغاز آن در سال جاری رقم می‌خورد.

وی کلنگ‌زنی مجتمع مسکونی ۴۰ واحدی در محله نعیم‌آباد، کلنگ‌زنی مجتمع تجاری در مهریز، بهره‌برداری مجتمع تجاری موقوفه غدیر تفت از محل موقوفات شهر تفت و ایجاد ۱۸ باب مغازه که بزرگترین مجتمع نان شهرستان تفت در آنجا مستقر شده، افتتاح مرکز شماره دو آموزش جهاددانشگاهی در مجتمع موقوفه نصر، را از دیگر اقدامات در سال جاری بیان کرد.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف استان یزد بیان کرد: در بحث مساجد نیز مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی که جذب شده، هشت میلیارد تومان از محل بازآفرینی شهری برای مناطق پنچ گانه مورد هدف بازآفرینی شهری جذب و به همه مساجد پرداخت شد که در کمک به عمران مساجد اتفاق خوبی رخ داد.

وی در زمینه آب انبارها نیز گفت: ۱۰۶ آب انبار جانمایی شده که از این تعداد ۲۰ مورد قابلیت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را دارد و تعداد پنج آب انبار نیز در این خصوص به بخش خصوصی واگذار و  دو یا سه مورد هم به صورت زورخانه با کاربری ورزشی ایجاد شده و برای مابقی نیز آمادگی داریم در قالب طرحی متناسب با ضوابط اداره میراث فرهنگی با بخش خصوصی و یا نهادها و ارگان‌های دولتی همکاری داشته باشیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا